vrijdag 19 december 2008

HERDING

zondag 14 december

Vandaag zijn we naar de herdingclub geweest.
Het was eventjes geleden dus we waren zeker nieuwsgierig naar Jess haar reactie.

Eerst zijn we op het open veld geweest. Haar beste kant is duidelijk Away, deze probeert ze constant te nemen. De training zal dus voornamelijk gebeuren op Come-by. Als beloning kunnen we dan gemakkelijker Away terug nemen, deze doet ze alsof het niets is.
Op het open veld durft ze af en toe nog naar de schapen toehappen. Niet om te bijten maar om ze te duwen en vooral om druk uit te oefenen.

Na de training op het veld geven ze me de raad om eens te proberen in de pen. Zo zit ze dichter bij de schapen en kan ik haar gemakkelijker afleren om er niet naar toe te happen.
Eerst proberen we het met een 6 tal schapen. Het is duidelijk dat Jess doet wat er van haar verwacht wordt zolang ze me in het zicht houdt. Telkens als ze achter de schapen staat en ze ziet me niet dan grijpt ze ernaar. Als volgende stap nemen we in totaal een 20tal schapen. Ik neem haar aan een lange touw en laat ze naast me lopen. Ze is duidelijk onder de indruk. Hierdoor blijft ze ook bij me omdat ze toch bescherming zoekt op één of andere manier. We laten haar zo dicht mogelijk bij de schapen lopen, we dwingen haar zelfs om ertussen te lopen zonder er naar uit te halen. Zo ver zo goed. Het is duidelijk dat ze snapt dat ze niet altijd moet uithalen om deze wolletjes te duwen. Haar ogen doen voldoende.

De les die ik vooral geleerd heb: eerst en vooral gaan we in de pen, hierdoor krijgt ze rust en geeft ze niet alles op het veld om ze te gespannen is. Daarna zullen we op het open veld trainen en zal ze minder rap naar de schapen toe lopen om ze te duwen met haar muil.

foto's volgen nog...

Geen opmerkingen: