vrijdag 19 december 2008

AGILITY: 5de les

donderdag 18 december 2008

De laatste les van het jaar. Een zeker ongewone les die lang zal bijblijven.

Jess heeft héél de dag in de tuin rondgelopen alsof het een lieve lust was. Het idee sprong ons te binnen dat ze misschien iets kalmer zou zijn op de training. Niets was minder waar. Waar ze de energie haalt is soms nog een misterie. Ze staat hevig en kan vandaag niet verdragen dat de andere honden rondlopen. Het wordt een zware klus om haar aandacht voor mij te krijgen. De uitdaging is er in ieder geval .
Wat vandaag vooral opvalt, is dat Jess zich fixeert op een andere bc. Deze vindt dit uiteraard niet prettig en laat het dan ook merken. Gelukkig is de andere bc een héél zachtaardige hond, een teef met een hoog aaibaarheidfactor.

De training loopt vandaag wat stroef, Jess zit constant rond te kijken en lijkt haast in de war met wat er van haar verwacht wordt. Plots wordt het ons duidelijk.Bijna op het einde van de training komt er een goedgemutste Bearded Collie binnen. Deze is zich van niets bewust. Hij staat gezellig met zijn baasje bij nog andere honden met hun baasjes te kletsen. Terwijl ik vraag om over een balkje te springen, doet Jess dit zonder aarzelen maar plots slaagt ze een andere richting in. Ze loopt achter de Bearded Collie zodat ze uit men zicht is. Als ik haar bij mij roep om haar af te straffen, loopt ze in een bocht rond al de andere en zet ze zich achter een maltezertje. Deze staat gewoon rond te kijken.

Jess wordt bij me geroepen en snapt dat er toch iets niet klopt. Als ik de trainer zie, begint deze raar te lachen en zegt dat hij dit nog niet gezien heeft. Blijkbaar is Jess achter de Bearded Collie gelopen en heeft deze gehapt in de enkel. (Niet hard want de andere hond had het zelfs niet door) En hierna is ze naar de maltezer gelopen om haar kudde bijeen te houden.
Ook als ik aan deze eigenaar vraag of Jess iets gedaan heeft, verteld hij me dat z'n hondje zelfs niet gromde (en deze is echt een bitch op dit vlak).

Jess haalt duidelijk haar werk en sport door elkaar. Hoe ik dit ga oplossen is me nu nog een raadsel. Hier ga ik toch eens diep over moeten nadenken en raad vragen aan verschillende anderen. Mijn hoop is vooral dat ik niet zal moeten kiezen tussen de 2. Niet alleen Jess maar ook ik ben gebeten door de microbe van beide.

Wordt zeker vervolgd...

Geen opmerkingen: